Whitsunday Islands

5 november 2014 - Brisbane, Australië

Aankomst Arlie beach 15:00 uur. Eerst zoeken waar we zijn moeten, en bij navraag hebben we de office gevonden van de Explore. We zeilen met de Sollway Lass en we checken in bij Explore. Ach ja dat moet je allemaal ff weten. Daarna de koffers afgegeven bij X- base, backpakker hostel. Daarna naar europcar de auto ingeleverd. Ook heel vreemd, je moet de auto inleveren voor 16 uur en dan ben je daar en ook daar is niemand aanwezig net als op de luchthaven. ( personeels kosten besparing?) Er hangt een briefje op de deur dat we de auto moeten plaatsen op de parkeer plaats van de supermarkt. De sleutel stoppen we vervolgens in de brievenbus van europcar office. Beetje gek vinden wij want niemand die wat controleert. Daarna even een broodje gegeten en heerlijk slenteren over de boulevard. We hebben nog twee uur de tijd voordat we met een bus worden opgehaald richting sollway lass. Heerlijk bij een bar biertje gedaan met live muziek. Hierbij dachten we aan Roos Dekker haar broertje, echt wat voor hem om zo te spelen, gitaar bij zich en zang, het was super gaaf. Rich besteld hier gewoon twee biertjes en vervolgens gaat daan biertjes bestellen en komt meteen met een kan en twee glazen terug!!!! Daan haar engels is niet heel goed, dus de lady achter de bar vroeg wat en daan zegt gewoon it is ok...... maar het was wel heel gezellig.
om 18:40 worden we oogehaald door de bus en naar de boot gebracht. Wat een schip zeg!!!!! The solway Lass is gebouwd in 1902 in Nederland. Wat een pracht. De crwe stelt zich voor en we gaan naar onze hutten om de tassen op te bergen, daarna vaart de kapitein af voor ongeveer 2 uur varen, we naderen een baai in het donker en eten rond een uurtje of tien. Op het hele schip is plaats voor 34 gasten, wij varen met 18 en hebben volop de ruimte overal. Onze hut is weer amazing. Over de gehele boot zijn twee hutten met eigen douche en toilet. En waar slapen wij!!! In een van die twee. Heerlijk. Dat wisten we echt niet vooraf. En dat terwijl vele mensen dit wel geboekt hadden en dus niet hebben gekregen.

Zondag ochtend 6:00 wakker en hup uit bed aankleden en naar dek, willen allebei graag weten hoe mooi het er buiten uitziet. Heerlijk ontbijt tussen 7 en 8 uur en we varen richting Tongue beach. Iedereen wordt met bijbootje naar het eiland gebracht voor een prachtige wandeling en een uitkijkpunt. Daan spingt vanaf het schip in het bijbootje en loopt alsof er niets aan de hand is gewoon door de bossen van de Tongue beach. Rich is mega verbaasd en vraagt zich af " what is happen". Daan is nog nooit zo soepel van een bootje in een bootje gesprongen, want ja in griekenland viel ze er wel eens naast..... Hahahahaha
na twintig minuten komen we op een uitkijkpunt: !!!!!!!!!!!!!!!! Geweldig gewoon, zie maar de foto's van al dit moois, tis net een film en Daan krijgt gewoon kippenvel. Zo mooi. We varen weer verder naar Heaven Beach en daar verblijven we twee uurtjes op een strand. Het strand bestaat voor 98% uit silica wat zo wit is dathet niet eens warm wordt. Zo gaaf, men kan hier zwemmen als men wil, je moet wel een pak aan ( wetsuit) ivm mogelijke kwallenbeten. Rich en ik kiezen voor de zon. Het strand is 7 kilometer breed, hebben hier heerlijk gelopen langs de kustlijn, het is niet te heet omdat de wind heerlijk aanvoelt. Wat ook gaaf was om te zien was het landen van een watervliegtuig. Deze piloot zet mensen op het strand af en laat hen lunchen op het strand en dan vliegen ze weer verder.Dat silica hebben wij thuis in ons behang zitten, grappig toch. En die kleuren van de zee, heftig hoor zo mooi turkoois.Bij terugkomst op het schip wordt er om 15:00 begonnen met hijsen van de zeilen. Het schip heeft totaal 12 zeilen en we hijsen er vandaag 8. Na een uur gaat de motor uit en zeilen we, we gaan 2,5 knopen. We zien zelfs zeeschilpadden van een meter groot. S avonds na het eten verteld de kapitein welke route we gevaren/ gezeild hebben, en dat er morgen gelegenheid is om te snorkelen en scuba diving. Scuba diving gaat rich niet doen, wel snorkelen.

Maandag 6:30 uitde kooi en op naar het ontbijt, en op naar Blue PearlBay waar Rich gaat snorkelen. Daan gaat echt niet, houdt niet van de vissen om haar heen. Daan heerlijk haar E reader maar es gepakt om te gaan lezen tijdens het snorkel uur van de anderen. In de middag varen we naar Longford reef voor nog een snorkel stop, hier gaat Daan wel mee naar het strand en we lopen daar echt alsof we op een onbewoond eiland zijn. Gaaf. Heerlijke avond gehad en weer fantastich gezeild.

Dinsdag 6:00 uur op en breakfast en we gaan met elkaar weer in de bijbootjes om een wandeling te maken op South Molle Island. Een wandeling van 45minuten naar boven. Tis effe een stukje maar dan krijg je ook weer wel wat. Prachtige wandeling gemaakt en aan beide kanten van de berg gelopen. En wat een uitzichten. Nadat we weer op het schip zijn worden de zeilen weer gehesen en met veel hulp van alle passagiers. Er staat een behoorlijke wind, en we gaan gaan zelfs met zo'n groot schip scheef. We hebben een bijna voordewindse koers en varen 6 knopen. Om 15:30 zijn we weer in de haven van Arlie beach. We nemen afscheid van de crew en we kunnen zeggen dit was een mega ervaring......Alle lof naar onze travel agency Travel essence.
We halen onze koffers op bij X- base en wandelen naar onze B&B Moorings. Ook hier is het zo mooi, je krijgt gewoon tranen in je ogen, zo gaaf dat een plek kan zijn. De B&B is gewoon in een heel klein stukje regenwoud lijkt wel. Zo mooi. En zo vriendelijk. De eigenaar regelt meteen een shuttle bus voor morgen, want dan gaan we met vliegtuig naar Brisbane. Op weg naar Maryke en Simon.
Airlie beach leuk plaatsje, heerlijk gegeten en in de nachtzelfs 17 mm geregent.
op het moment van dit schrijven zitten we in het vliegtuig. We zullen dit bericht plaatsen zodra er weer wifi is.

1. Hannie:
    5 november 2014
    Wederom Daniëlle en Richard: heerlijk die zonnige avonturen!
    Zomer én wel ja....prachtige zeiltochten gemaakt. Terwijl ik ga me bedenken of ik die ene dons parka bij de ANWB ga scoren!
    Lieve groet; Hannie
  2. Saskia:
    5 november 2014
    Wat super allemaal, wat zijn er toch een prachtige plekken op deze aardbol he! En wat heerlijk dat weer, het was hier vanmorgen 6 graden brrrr.
  3. Jeanet:
    5 november 2014
    Jullie beleven je droom! Droom je nog steeds, of realiseer je je dat dit moois allemaal echt is? Jaloers hoor, hier koud en mistig. Maar wel groetjes en alle liefs van ons.
  4. Esther:
    Wouw!!!
  5. Rika:
    5 november 2014
    Super allemaal,en dat wij daarvan ook mee mogen genieten.
    Groetjes en liefs Jack en Rika.
  6. G. Elzinga:
    5 november 2014
    De reisverslagen weer gelezen. Wat beleven jullie wat, zeg!! Het is te mooi om te geloven dat het er zo schitterend is. Maar wel een druk programma, dus drinken en bijblijven. We volgens jullie aardig goed op Google Earth dus dat is mooi. Brisbane, dus jullie zijn behoorlijk gezakt aan de Oostkust. Veel plezier weer de komende tijd. Geniet en de groetjes.
  7. Jan Jonker:
    6 november 2014
    Wat is het allemaal mooi wat jullie daar zien geniet maar lekker groetjes Jan.
  8. Jan en tineke:
    6 november 2014
    Wat mooi he, wat een belevenis, Daan alvast gefeliciteerd met je verjaardag m,orgen neem er maar een lekkere neut op en nog vele avontuurlijke jaren he..... grietjes en kus van ons
  9. Fred Rouwkema:
    6 november 2014
    Pfff, wat een heerlijkheid allemaal, kan alleen maar zeggen: Geniet er met volle teugen van, lees ik wel stikjalours al die verhalen.