Sicilië 2019 Dagje Noto

7 september 2019 - Chiaramonte Gulfi, Italië

Langzaam ontwaken we vandaag op onze vide. Het is al 23 graden om 7:30 uur. Ik stap als eerste even onder de douche,  heerlijk ouderwets een boiler naast je douche. En een douche gordijn in plaats van cabine. Omdat we nu zelf een keuken hebben, zet Richard even water op. En komt even later met twee prachtige koppen thee naar buiten. Dit is relaxt wakker worden. Om 9 uur lopen we door de olijfbomen naar ons ontbijt tafel. Voor ons worden er broodjes klaar gezet. Met verse vijgenjam made by Paolo, aardbeienjam, honing made by Paolo en perenjam. Traditioneel Italiaans. Zoet ontbijt. Paola vraagt of we ook koffie drinken. Nou maar al te graag. Heerlijk een echte mok americano koffie. Later maakt Paolo nog de vruchten klaar die hij eerder deze ochtend nog van de cactus planten heeft afgehaald. We eten dus de vruchten van de cactus plant. En heerlijk zijn ze, nog zachter dan de kiwi van smaak. Flora komt eraan. Met haar spreken we Engels.  We begrijpen dat Flora altijd even haar vader helpt, als er buitenlanders komen, ivm de taal. Flora vraagt of we de olijf olie willen proeven, van de eigen oogst. Het is heerlijk. We krijgen zelfs een flesje mee. Ze hebben ook eigen druiven en een eigen wijn soort. Ook deze krijgen we een flesje van mee.

Omstreeks 10 uur besluiten we om vandaag naar Noto te gaan. Ik heb op internet gelezen dat Noto een stadje is met barok invloeden. In 1693 is er een zware aardbeving geweest, en ook Noto was getroffen. Noto is daarna opnieuw herbouwd in barok stijl. Nou het is echt prachtig om alles te zien. Minstens 3 kerken bezocht, maar er zijn er meer. Verder heel veel gewandeld door de mooie straatjes met prachtige panden. En al die balkonnetjes. Echt geweldig. Na een heerlijke lunch rijden we om 16 uur Noto uit. We gaan wat boodschapjes halen bij de supermecato vlakbij Ronnavona. En genieten buiten van een prachtige zonsondergang. Daarna heerlijk even buiten gegeten.

1. Rika:
    8 september 2019