Sicilië 2019 stranddag marina di Ragusa

8 september 2019 - Chiaramonte Gulfi, Italië

Na een goede nachtrust, genoten van het ontbijt van Paolo. Heerlijk deze italiaan, die gewoon blijft kletsen in het italiaans, terwijl wij op het juiste moment ja en nee proberen te zeggen. Maar soms lukt dit echt niet en gebruiken we google translate. Ideaal en Paolo vind dit ook super. Hij kan het ook op zijn mobiel zetten, maar dat snapt hij niet. Hij verteld op een gegeven moment dat hij schrijver is van gedichten in het siciliaanse dialect. Hij probeert dit over te brengen op kinderen via scholing. Hij heeft in 2019 een boek uitgebracht. Paolo laat hem zijn boek zien, we kunnen het kopen zegt hij. Ja dat doen we natuurlijk, prachtig souvenier voor in onze kast. Hij is super blij. Hij vroeg ook al of we zijn wijn al op hadden gedronken, want dan kreeg ik gewoon een nieuwe fles.  Maar rustig aan zeiden we, de fles is nog niet leeg. Hahaha fantastisch deze man.

We besluiten vandaag een stranddag in te lassen. Flora had ons eerder al aangegeven dat marina di Ragusa perfect is voor een stranddag. Het is alleen 40 km rijden. Terwijl we in Nederland zo dichtbij het strand wonen, en we komen er alleen om te wandelen of met storm. We hebben een heerlijk plekje op het strand, rij 2, een parasol en twee lichtbedden. Flesjes water mee, af en toe borrel van het restaurant, zon, zee en niet te vergeten zonnebrand. Dat laatste hebben we hard nodig want er staat een heerlijk zeewindje, verbranden gaat hard. Maar alles is goed gegaan.

We lezen allebei weer ons boek uit en denken menig keer aan thuis. We zijn deze vakantie toch niet zorgeloos van huis. Rond een uurtje of 17:30 drinken we nog een bakkie koffie en daarna rijden we terug naar casa Ronnavona. S avonds genieten we van ons eigen diner. Ik heb toch nog even een flesje wijn gehaald bij Paolo. Hij had visite, iedereen zat binnen. Ze waren een dolce ( toetje) aan het maken. Typisch Siciliaans. Flora vertelde dat ze later een dolce kwam brengen naar ons. Het was heerlijk, maar machtig. Gemaakt van druiven en bloem.