Lapland 2017 dag 7

17 februari 2017 - Kolari, Finland

Ja Jeetje dan breekt zomaar onze laatste dag van ons Lapland avontuur. Gisteren gaf Andre nog aan: Daan normaal wil je altijd naar huis hè?  Nou normaal wel, maar nu helemaal nog niet. Maar helaas ook nu komt er weer eind aan een super vakantie. Speciaal Dank ook naar Bram en Bea want zonder jullie waren we hier nu nog niet geweest. Rich had het zeker op zijn bucket list staan, maar Daan nog niet hoor. Maar het is in een woord : Fantastisch. En iedereen die de mogelijkheid heeft om dit te doen, raad ik het zeker aan.

De dag van vandaag begon als volgt: Rich en Andre werden om 9:45 uur opgehaald en gaan een tocht van ruim drie uur maken met de sneeuwscooters om over de bergtop te klimmen. Ze gaan ook met zwaardere sneeuwscooters met meer vermogen. Kregen ook echt de instructie onder aan de berg, gas blijven geven en niet stoppen. Want dan zouden ze moeite krijgen met weer wegkomen. Tussendoor hadden zij lunch bij een BBQ en aten worstjes. Boven aan de top konden ze nog naar een ski hut. Waar ze nog wat konden drinken. Het enige jammer was dat er laag hangende bewolking was op de top. Maar de mannen hebben enorm genoten.

Suus en Daan gingen naar Snow Village, Bea reed met de auto ging gezellig mee. En we hadden Fiona mee, het gaat redelijk met haar arm. Snow Village is een ijshotel. In een woord super gaaf. Een standaard kamer kost hier 180 euro. En dan kun je diner bijboeken voor 60 euro. Je kunt wat eten en drinken in een warm gedeelte, maar de borrels drink je in het ijs restaurant. Wij hebben natuurlijk even bij beiden wat gedronken.

We hebben alle kamers kunnen bekijken, de een was mooier dan de ander. Maar het is gewoon super om te zien. Heel veel foto's gemaakt. We begonnen de route bij een soort cinema. Hier waren al banken van ijs met kleedjes erop en kon je de film bekijken hoe elk jaar alles wordt opgebouwd. Elk jaar wordt het ijs hotel opnieuw opgebouwd. Men begint in oktober met bouwen. Het ijs hotel is open van december tot en met de maand maart. Wat een werk en wat een prachtige dingen gezien.

We rijden om 14 uur weer weg en bij aankomst bij Villa Astra zijn de mannen ook net thuis. We lunchen met een gedeelte van de groep, en daarna gaan Suus en Daan nog even genieten van de sauna. Om 18:30 wordt iedereen weer opgehaald met de bus, om als afsluiter te gaan genieten van een gezamenlijk diner, organisatie hiervan ligt in handen van Bram en Bea. Komt zeker goed vanavond. Morgen ochtend om 7:30 worden we opgehaald voor naar het vliegveld.

1. Karin Rodenburg:
    17 februari 2017
    Bedankt voor jullie mooie verhalen. Goede vlucht terug. Groetjes en tot maandag. Heerlijk relaxed daggie sauna.
  2. Winnie van nuland:
    17 februari 2017
    Fijne vlucht terug morgen...
  3. G. Elzinga:
    17 februari 2017
    Bedankt allemaal voor dit reisverslag met de foto's. Alle verhalen en foto's hebben een aardige indruk gegeven van jullie belevenissen. In ieder geval weer een hele vakantie-ervaring rijker. Voor straks welterusten en voor morgenochtend een goede vlucht deze kant op.
    Groetjes pap en mam
  4. Jack:
    17 februari 2017
    Vanuit onze optiek was het een beetje aankomen en snel weer vertrekken, maar dit weekend ga ik de tussentijdse verslagen nog eens terugkijken. Wens jullie een behouden thuiskomst!
  5. Dorien&Jan:
    17 februari 2017
    Gewoonlijk zeggen we; neem wat Zon mee terug in je koffer. Maar dit keer mag je de sneeuw daar laten! We willen hier voorjaar haha. Goede reis!
  6. Rika:
    17 februari 2017
    Wat gaat dat snel om hè, ik heb van de week niet gereageerd omdat we zelf een midweekje weg waren. Wij spreken elkaar snel en horen graag jullie ervaringen.
    Goede reis , groetjes Rika.
  7. Kees en lyda(zeilen):
    18 februari 2017
    Ha Danielle en Richard we hebben genoten van jullie reisverslag! Kunnen julie weer mooi op terugkijken! Veel groetjes kees en Lyda.
  8. Bea:
    18 februari 2017
    Inmiddels zijn jullie al weer geland op de luchthaven van Schiphol. Bedankt voor jullie komst, jullie enthousiasme en de gezelligheid. Het was inderdaad - zoals jullie ook beschrijven - een heel mooie week.
  9. Rika:
    18 februari 2017
    Ik heb net jullie reisverslagen gelezen,ik heb ervan genoten en wat een mooie foto's.