Lapland 2017 dag 5

15 februari 2017 - Kolari, Finland

Vanmorgen crazy de dag begonnen. Beetje uitgeslapen en Suus en Daan zijn heerlijk in de sneeuw gaan staan springen !!! Ja en dat nog wel in bikini. Gek zijn we, maar dat wisten we al. We hadden wel van te voren de sauna alweer opgestookt. Dus nadat we ons sneeuwpret avontuur achter de rug hadden, heerlijk weer opgewarmt in de sauna. We werden vandaag opgehaald met de bus. De hele groep gaat vandaag met z'n allen naar de rendier farm.

Aankomst rendier farm was om 14:30 uur. We kregen even uitleg over de rendieren. En dan met name over het feit dat het voor dit moment te warm is voor de tijd van het jaar. Het had zelfs een dag geleden gedooid,  dus de rendieren zullen veel stil willen staan en op zoek naar eten, omdat dat er nu gewoon voor ze ligt. Het gebied waar deze rendieren verblijven is echt een oase van rust. We moesten ook wel beetje stil zijn en het gevoel krijgen om 100 jaar terug te gaan in de tijd.

We maken een rit  van een klein uurtje, met z'n tweetjes in de slee en rendieren huid over ons heen. De eigenaar heet Hano, echt een Finse man. Kon geen woord Engels,  dus een dame vertaalde alles voor hem. Na afloop van de tocht gaan we met iedereen de tippi tent in en daar doet Hano ook zijn eigen verhaal. Prachtig om dat allemaal te horen en we drinken allemaal nog berry Juice,  de lokale drank van Lapland. Ook krijgen we een souvenir mee van Hano, handmade snij werkje. Het was een aanmaakhoutje als visite kaartje.

Na het rendier avontuur worden we naar het restaurant Rouhe gebracht. Hier eten we met 8 personen, en meteen na het diner gaan we op pad voor de Noorderlicht safari. De een eet Lam, de ander chicken en Daan en Suus eten rendier. Het was heerlijk.

Toen weer op de sneeuwscooters in de hoop het noorderlicht te zien. We rijden weer volop Door de bossen. Jeetje wat een rit, volop hobbels en bobbels. Uiteindelijk na een uur rijden staan we bovenop een berg. En wat denken je: totaal geen licht te zien alleen maar bewolking. Zoveel bewolking was er niet eens overdag............

Helaas , balen maar daar doen we niets aan. We komen weer terug in het dorp. 4 passagiers waren de bijrijders en zijn flink door elkaar geschud. De groep van 8 splitst zich op, 4 gaan terug naar de villa en wij gaan met z'n viertjes nog een borrel halen. Daarna lopen we terug naar de villa.

Daar aangekomen komt Suus Fiona tegen die gevallen is en heeft erg veel last van haar pols. Het ziet er niet goed uit, ze kan haar pols niet bewegen en haar vingers ook niet. Uiteindelijk belt Rich toch maar Bram op, want we vertrouwen het niet. Na bijna 1,5 uur later komt er een ambulance. Deze moet van 35 kilometer ver vandaan komen. Dit verhaal wordt vervolgd. We wachten op de ambulance.

Deze dag was en is weer een ervaring rijker, prachtige dag, minder mooi voor Fiona.

1. Bea:
    16 februari 2017
    En nu lekker naar bed.... Morgen weer een nieuwe dag.
  2. Mar:
    16 februari 2017
    Zoooo, dat ziet er allemaal mooi uit zeg!
    Wat zullen jullie genieten.
    Wordt er nog gevist?? ;-)
    Geniet nog lekker!
  3. Juut:
    16 februari 2017
    Ooh het ziet er echt zo mooi uit, jammer van het Noorderlicht maar jullie hebben nog een paar kansen.. geniet!!
  4. Rika:
    18 februari 2017
    In een woord geweldig, wat een mooie dieren.