Lapland 2017 dag 4

14 februari 2017 - Kolari, Finland

Vandaag waren we de laatsten die aanschoven voor het ontbijt. Alles stond gewoon al klaar. We werden allemaal om 10:30 uur opgehaald en naar het Safari huis gebracht. Daar allemaal weer even de bivak muts op en de juiste helm. De sneeuwscooter stonden allemaal al voor ons klaar. We starten met een tocht van 45 minuten door de prachting besneeuwde bossen. Alhoewel de bomen al veel groener waren dan zondag. De temperatuur voor de tijd van dit jaar is erg warm, minus 2 graden. De sneeuwscooters  hebben er ook last van, vooral diegene met hoog vermogen. Die moesten af en toe afkoelen.

Op een gegeven moment parkeren beiden groepen de sneeuwscooter op een bospad. We doen ons helm af en we horen het al. We zijn in de buurt van Husky Farm. Een en al honden geblaf. Aangekomen bij farm krijgen we direct uitleg over de slee en de honden. Een persoon zit in de slee en de ander staat achterop. Tussendoor kan er gewisseld worden.

We maken een tocht van 9 kilometer, wat een ervaring en wat gaat het evengoed hard. Wat een getrainde honden zeg. Prachtig. Den niet dat het zielig is want ze zijn er worden ervoor getraind. De honden kunnen 160 tot 200 kilometer per dag lopen. Het zijn officieel racing dogs. Ze zijn 1,5 jaar oud wanneer ze kunnen gaan lopen in de groep en wanneer ze 7 a 8 jaar oud zijn, stoppen ze. Ze mogen allemaal gewoon oud worden op de farm. We hebben nog een ronde gelopen en prachtige mooie plaatjes te schieten.

De terug weg was zeer verrassend. Suus en Daan gaan samen op een sneeuwscooter. Suus wil ook even rijden. Maar bij de eerste beste bocht, stuurt Suus de verkeerde kant op, en stopt meteen. Suus geeft aan ik ben er klaar mee, rij jij maar. Dus Daan de hele weg terug gereden. Geweldig wat een ervaring. Prachtige mooie luchten gezien.

Aankomst Safari house 15:30 uur. We lopen met de gehele groep naar the public house voor warme chocomel of wat anders en een snackje. Daarbesluiten we met de hele groep om te koken in het huis. Dus we gaan met z'n tienen boodschappen halen voor het avond eten. Bram en Bea brachten de boodschappen voor ons naar huis, wat super tof geregeld natuurlijk. Want ja je hebt ook wel wat nodige zo'n groep.

Iedereen loopt naar huis, en de een gaat even liggen, de anderen lezen....... Uurtje of acht beginnen we aan het diner: heerlijk 2 soorten salades, verse zalm gegrild uit de pan, en verse pasta. Glaasje wijn of bier erbij. Heerlijk gegeten.

Na het eten de openhaard aan en dan voor ieder doen waar hij of zij zin in heeft. We zullen iedergeval de sauna weer even opstoken. Daan heeft iedergeval last van Veel spierpijn. Goed geskied zegt iedereen!!!! Ja dat zal wel, maar voel het dus nog.

Morgen ochtend heerlijk vrij. En we worden om 13:30 uur opgehaald met de bus en dan gaan we naar de rendier farm, op naar de tocht met de rendieren.

1. G. Elzinga:
    14 februari 2017
    Dank jullie wel voor jullie belevenissen in lettervorm. En bedankt voor de mooie fotoserie.
    Inderdaad, ongelooflijk mooi. Je kunt het pas geloven als je het hebt meegemaakt. Mooi allemaal. Genieten dus en op naar de volgende dag. Gr. pap en mam
  2. Sylvia:
    14 februari 2017
    Super leuk om jullie zo weer te volgen. Heerlijk lekker bezig zo'n hele dag en 's avonds natuurlijk lekker rozig! Veel plezier morgen met de rendierentocht en op naar het Noorderlicht?
  3. Mamma de ridder:
    14 februari 2017
    Wat lief van jullie voor een mooi valentijnboeket xx
  4. Bea:
    14 februari 2017
    Was weer een topdag. En er komt nog veel meer......
  5. Juut:
    14 februari 2017
    Wauw... morgen weer een leuke dag voor de boeg! Suus ik ben trots op je!!
  6. Winnie van nuland:
    14 februari 2017
    Toppers zijn jullie, is het niet te warm nu? Jullie waren zó voorbereid op hele erge kou? Veel plezier weer morgen bij Rudolf!
  7. Karin Rodenburg:
    14 februari 2017
    Weer een leuke dag om te lezen. Daan, sterkte met je spierpijn. Groetjes en tot horens. Fijn om te lezen dat jullie genieten.
  8. Ans Fernee of Anna Puls:
    15 februari 2017
    Zijn jullie met 10 nederlanders, of ook mensen uit andere landen. Want dat zal wel spannend zijn met koken. Toen ik in Zweden was, at ik rendier en vertelde mijn kinderen dat ik Rudolf op mijn nbord had. Blijf genieten
  9. Esther:
    15 februari 2017
    Leuk om te lezen, die foto van jullie twee met de hond op de slee...Die is erg leuk.....
  10. Dorien&Jan:
    15 februari 2017
    Oh wat zijn jullie weer met een top vakantie bezig. En die foto's... Om jaloers op te worden;) Dat gaat vast weer een mooi fotoboek worden haha
    Veel plezier met al jullie ondernemingen die nog komen gaan! Genieten dus! Groetjes van ons.
  11. Mamma de ridder:
    15 februari 2017
    Geen sjaal en muts en skibroek en jack aan natuurlijk nu t daar ook niet koud is of toch nog wel alles. Blijf van de sneeuw genieten hier is alles alweer weg. Gr mamma
  12. Man en Kees:
    15 februari 2017
    Wat een onvergetelijke vacantie wordt dit . Prachtige fotos .Dat sneeuwscooter dat is
    ook een hele ervaring geweldig. En dan die blijk van de honden .Wat een mooie beesten

En dat gezamelijke eten met elkaar dat is ook erg leuk.Genieten nog want hrt is zo om
    lieve groetjes van Man en Kees.
  13. Saskia:
    15 februari 2017
    Wauw wat gaaf allemaal!! Veel plezier verder!
  14. Rika:
    18 februari 2017
    Wow, wat een ervaring en wat een mooie foto's.