Hamilton

20 november 2014 - Hamilton, Australië

17-11-2014
Vandaag vertrekken we vanuit de Grampians via een alternatieve route richting Hamilton. We blijven onze drie laatste dagen bij Ans.
We komen eerst door een plaatsje Ararat, aan beide kanten van de straat diversen winkeltjes. We hebben hier eventjes geshopt. Twee australische bedels voor aan Daan haar armband. Daarna rijden we door en komen in een piepklein plaatsje Willaura. Er is een bakker, kleine kruidenier, tankstation en een hotel waar men vanaf 15 uur terecht kan. We dachten hier te stoppen voor een bakkie koffie, maar dat is niet gelukt. We rijden door naar Dunkeld en daar is het lunchtijd. Heerlijk geluncht bij een bar bistro. Nu nog 30 kilometer te gaan naar Hamilton. Om 14 uur komen we aan bij Ans. We worden enthousiast ontvangen door Ans, voor we weten staan we al in de gang te kletsen over wat we hebben meegemaakt en alles in de Grampians. Ans zegt kom verder en rustig eerst even zitten met koffie. Ans heeft speciaal Fuitcake gemaakt. Het is een specialiteit wat australischers vaak eten met kerstmis. Later hebben we onze koffer binnen gebracht en rondleiding door haar huis. Daarna moesten we aan het werk!!! De laatste sinaasappels moesten geplukt worden van de boom in de tuin. Dus dat hebben we ook meteen gedaan. We hebben enorm gelachen ook om het avond eten. Daan moest helpen tuinbonen plukken!! Maar ze had nog nooit tuinbonen gegeten. En zo ook met het vlees, we kregen specialiteit: tuinbonen, bloemkool en konijn.

18-11-2014
We worden om 7 uur gewekt door Ans, we gaan vroeg op pad. We gaan naar de boerderij van Trevor. Hij is middelste de zoon van Eric en Ans. Trevor heeft de boerderij overgenomen van zijn ouders. We moesten vroeg op pad want vandaag was de laatste dag van het schapen scheren. Het schapen scheren duurt bij Trevor 14 dagen. We komen om 9 uur aan bij hem en meteen komt Trevor naar ons toe en geeft meteen uitleg over het hoe en wat op zijn Farm. Meteen ook kijken bij het schapen scheren. Tervor huurt mensen in om dit voor hem te doen. Op zijn Farm zijn 6000 schapen en deze worden dus in 14 dagen tijd allemaal geschoren. Het landgoed van Trevor is 1200 hectare. Na de koffie hebben we een rondleiding gehad over het gehele landgoed. Deze rondleiding hebben we gedaan met een Jeep 4 wheel drive. Rich en Daan hebben achterop de jeep gezeten en als bank hadden we een mega baal wol, wat allemaal voor de verkoop gaat. De schaaphond Turbo ging ook mee in de achterbak. Rich en ik begrepen heel goed waarom deze hond Turbo heet. Allemachtig wat een super gave schapenhond en zo snel. Trevor liet even zien wat Turbo allemaal kon. Nou echt een voorbeeld hond, zo goed luisteren en doen wat hij moest doen. Een hele kudde schapen bijeen drijven in een korte tijd. We zijn met de jeep door het gewone lang gereden, maar ook door het haver veld, graan en rots en bossen. Het uiterste puntje van het landgoed heet Bolt Mountain. Trevor neemt elke bezoeker mee naar deze berg en iedereen moet een rots neerleggen op een nieuw te bouwen berg. Dus aan ons de eer om dit ook te doen. Prachtige foto gemaakt van Turbo bovenop de Bolt Mountain.
Richard heeft zelf ook nog geholpen met schapen scheren. Gek gevoel zegt hij en te bang om een schaap te bezeren. Maar we hebben het meegemaakt. Mooiom te zien op welke wijze de familie hier werkt en leeft. Rond een uurtje of 12 rijden we weg bij Trevor, hij heeft nog veel werk te doen, maar het was geweldig dat hij tijd voor ons had vrij gemaakt. Hij moest diezelfde middag nog zijn vrachtwagen vol met wol wegbrengen naar Portland.

rond een uurtje of 13 komen we aan bij de oudste dochter van Eric en Ans. Dit is Leanne, haar man heet John en ook zij hebben een schapen boerderij. Deze boerderij is kleiner en John doet bijna alles zelf. Het grote verschil tussen tussen de boerderij van Trevor en John, Trevor gaat voor de aantallen en John gaat voor de kwaliteit wol van de schapen. John werkt met stamboom schapen. Machtig mooi op een quad gereden bij John op zijn land.

Nick de jongste zoon van Leanne en John (21 jaar) heeft ook een stuk land, dit huurt hij van zijn oma. Ans en Eric hebben jaren geleden een stuk land gekocht om te investeren en hielden hier ook schapen. Dit stuk land huurt Nick nu voor twee jaar en hier wil hij zelf alles leren. Nick wil ook een farmer worden. Hier hebben we enorm gelachen, maar ook wel sneu voor Nick. Nick wilde graag samen met Richard schapen drijven. De schapen moesten allemaal in de paddock omdat ze de volgende dag geschoren moesten worden. Rich en Nick zijn wel een uur bezig geweest, en helaas geen schaap in een paddock.... na anderhalf opgegeven, want de schapen waren bekaf. Nick zou het later op de dag nogmaals proberen. Later die avond stuurde hij een bericht naar Ans dat de schapen binnen waren. We zijn nog bij twee watervallen geweest. Prachtig mooi gebied, alleen geen water. Terug naar Hamilton en even de hand geschud met Leanne. Zij was aan het werk in Hamilton. Leuk om ook met haar kennis te maken. We hebben nu met bija iedereen kennis gemaakt. Behalve met de vrouw van Trevor. Zij heet Claire, maar haar zullen we woensdag ontmoeten, ze komt namelijk eten bij Ans. Weeten woensdagavond Lam. Ook een traditioneel diner.

19-11-2014
Vandaag vertrekken we om 9:00 uur met de auto naar de veiling van de schapen. Ans wilde dit ons graag laten zien, hier zie je wat een grote omvang zo'n veiling is. Er zijn wel 50.000 lammen, deze moeten allemaal vandaag verkocht worden/ geveild. Want morgen is de veiling van de grote schapen. Maar dat zien we niet want we gaan richting Melbourne. Op weg naar huis. Aan al dit mooiskomt ook weer een eind, en dat is goed. Er moet toch ook weer gewerkt worden door ons. Maar echtnog even niet aan denken. De lammen werden we opgekocht door grote slachterijen. En veel voorde export.
Nadat we bij de veiling zijn geweest heeft Ans ons sightseeing laten zien door Hamilton. We zijn langs diversen kerkjes gereden, langs de scholen waar de kleindochters Yacintha en Zoe op zitten. Langs de botanic garden en even een kop koffie gehaald bij Anthony. Dit is een zoon van een goede vriendin van Ans. Deze zoon heeft in zijn huis de tekeningen hangen die Rich zijn vader ooit gemaakt heeft. Het is toch wel fantastisch om te zien dat deze Nederlandse tekeningen gewoon hier aan de muur hangen. En Anthony is er mega trots op, want hij vind ze super gaaf. Daar ook gesproken met zijn moeder en vader en die daar op dat moment ook waren.
Maar de klok tikt door, we stappen weer in de auto, en het is tijd voor een lunch. We gaan 5 kilometer verderop lunchen, in een restaurantje waar Ans eerder wel eens kwam. Volgens Ans was de kaart veranderd en ze vroeg aan ons of we al australische pie hadden gegeten? En dat hadden we nog niet. We bestelden dus een voorgerecht in dit restaurantje ( kangoeroe, kwakkel, lam en calamari en wat salade) we betaalden en op naar de volgende lunchstop. In Hamilton zelf bij een bakkerij bestellen we een meat pie en een koffie. Nou het was erg lekker...... Daarna is Ans boodschappen gaan doen voor het avondeten en Rich en ik gaan shoppen. Want we zijn nog steeds op zoek
Naar speciale kerst spulletjes. Wat zijnwe toch verwend in Nederland met tuincentrum de Boet!!! We hebben wat gekocht maar de rest wordt toch maar bij de boet ingeslagen...... leuk winkel straatje in Hamilton. We lopen naar het huis van Ans, het is ongeveer 25 minuten lopen. Goed te daan en het is baan weer erg lekker warm. Graadje of 28. Dat wordt afzien straks in ons eigen koude kikkerlandje.
Claire arriveert met de dochters om 18:00. Trevor is nog druk met de schapen. Trevor belt om 18:15 uur en vraagt of Claire komt helpen met het lossen van de schapen en het invullen van de formulieren. Er wordt besloten eerst snel te eten, dan stappen Claire en Richard samen in de auto om Trevor te helpen. Het is hier in Hamilton. Dus de rest wacht met het eten van het dessert tot iedereen weer terug is. Erg leuk gekletst met Yacintha en Zoe. En gelachen, ze wilde Nederlands leren praten. Leuk hoor en gezellig. En dan komen Trevor, Claire en Richard weer binnen. Trevor eet eerst zijn eten wat er voor hem bewaard is en daarna het dessert. Het diner van vanavond was: roasted Lam, dit houdt in dat we een hele lamsbout hadden met elkaar, met geroosterde groenten. Het dessert was Pafvlova. Een Australisch recept. Mmmmmmmmm wat hebben we weer super goed gegeten. Heerlijk nog zitten kletsen met Trevor en Claire. En gelachen met ee meiden. Ze besluiten om naar huis te gaan, het is inmiddels 20:15 uur en ze moeten nog even 45 minuten rijden. En in de avond oppassen voor kangoeroes. Nog even een familie foto van hen. En uitgezwaaid.
We hebben drie geweldige dagen gehad bij Ans. Ze heeft ons echt super mooie dingen laten zien, onwijs dank daarvoor. Echt heel gaaf Ans zoals wij dat hier zeggen....
Nog even een koppie thee gezet, reislogboek bijgewerkt zodat we dit morgen op het vliegveld direct kunnen plaatsen.
En dan Holland " Hippolytushoef" here we come.
En Andre en Suus super dat jullie ons komen halen as vrijdag om 7 uur s ochtends...........

1. Esther:
    20 november 2014
    Jeetje en dan is dit grote avontuur weer voorbij!
    Goede terugreis.....
  2. Rika:
    20 november 2014
    Jullie droomreis is voorbij,maar het was een mooi avontuur!
    Goede reis en welkom in ons kikkerlandje.
    Groetjes Jack en Rika.
  3. Coos molenaar:
    20 november 2014
    Einde verhaal!!! Wat een belevenissen, spreken jullie wel weer als jullie in Holland zijn aangekomen, goeie vlucht.
    Groetjes je Vader en Maria.
  4. Jan en tineke:
    20 november 2014
    neem je nog wel die hond mee die zo goed luistert
    gr jan