Sicilië 2019 De Etna tour

2 september 2019 - Mascali, Italië

Vanmorgen ging vroeg de wekker. We worden vandaag om 8:30 opgehaald voor een excursie naar de Etna. Dus meteen om 8:00 de eerste aan het ontbijt. Na een goed ontbijt stonden wij klaar. Er kwam nog een stel aanlopen, 2 nederlanders Peter en Anita. Zij hadden bergschoenen en ik vroeg aan hen of ze ook naar de Etna gingen. En ja zij gingen ook met ons mee. We haalden 45 minuten later nog 4 mensen op en zo gingen we met een groep van 8 personen naar de Etna. We reden in landrover defender 110. Bestuurd door onze italiaanse gids. Maar hij reed echt netjes. De andere gids was ook een italiaan, maar dat was de vertaler. Samen vertelden ze hele mooie dingen en wetenswaardigheden over de Etna.

We kwamen om 10:15 aan op de grote parkeerplaats. Zes van de acht personen moesten andere schoenen aan. De huur schoenen waren beter voor de wandeling die ons te wachten stond. Achteraf zijn wij ook blij dat dit kon, want anders waren onze gympies er niet heel uitgekomen na deze wandeling.

Om 10:30 beginnen we aan de wandeling. Niet wetende dat we pas om 14:30 terug zouden zijn. Maar wat was het dit allemaal waard. Het is gewoon echt een belevenis. Je loopt gewoon over oude lava stromen heen. Je staat soms bij een krater op de rand, en daar zijn er dan 27 van achter elkaar. Er is toendertijd een soort kettingreactie geweest van uitbarstingen.

De Etna is eigenlijk gewoon een berg. Waardoor er op de hogere gelegen delen door eruptie lava is uitgestroomd.

De wandeltocht begon gewoon op gedeelte bosgrond. Al snel ging dit over op gedeeltes lava. Een van de eerste stops zagen we nog onder de lava stenen een dak van een hotel uitsteken. Dit was ooit een hotel bovenop de berg, maar door het natuurgeweld van zo'n lava stroom is dat hele hotel meegesleurd naar beneden. En niks meer van over.

Na 2000 meter hoogte woont er niemand meer. Dit kan ook niet, want er valt niets te bouwen op lava ondergrond.

Wat wij deze dag gezien, gehoord en beleeft hebben, is echt met geen pen te omschrijven. Het is zo moeilijk om dat over te brengen. Wij hebben daar samen gestaan en gekeken en gedacht: allemachtig wat een natuurgeweld moet dit zijn.

Een van de personen vroeg ook of er een waarschuwing systeem is. Maar dat is er dus niet. Er wordt wel gemonitoord met behulp van infra rood en satellieten. En dat wordt weer via internet aan de juiste personen doorgegeven.

Wij hebben zelfs nog een kloof gezien, dit is zo'n punt waar een uitbarsting kan beginnen.

Na 3 uur wandeling waren we op het hoogste punt van onze excursie van de Etna. Jammer genoeg konden we niet het panoramische uitzicht bekijken. Omdat op dat moment de wolken laag over ons heen trok en deze sloot ons in. We hebben natuurlijk wel foto's gemaakt. Maar daarna begonnen we aan de afdaling.

Deze afdeling was ook weer een ervaring. Het begon een klein beetje te regenen. Dus de gidsen gaven ons aan om de kortste route naar beneden te nemen. Dit waren dus smalle paadjes met los grind, los lava steen, bos pad, of zeer los mul lava ( nog zachter als het zand van de schoorlse klimduinen). Nou voor wie mij kent, ik ga natuurlijk in de ankers en Rich loopt als het ware fluitend naar beneden! Maar gelukkig wacht ie soms op mij en bied hij zijn helpende hand..... na 20 minuten stonden we weer beneden. Daar meteen onze schoenen geleegd, want wat een stenen en lava zand hadden we mee.

Bij de souvenier winkel nog een kleinigheidje gekocht en een bak koffie! Om 16 uur waren we terug bij Galea house. Meteen zwemkleding aan en ff afkoelen. Tot 19 uur aan zwembad gelegen,  daarna douchen en heerlijk gegeten.

Op naar een heerlijke nachtrust. Moe en voldaan duiken we ons bedje

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rika:
    3 september 2019
    Wat een bijzondere en mooie ervaring. Heel moeilijk in te denken wat zich daar heeft afgespeeld. Bedankt weer voor jullie verhaal. Groetjes Rika